انواع کنسانتره دامی

انواع کنسانتره دامی

حتما استفاده از کنسانتره دامی را در غذای دام و طیور دیده اید. اما انواع کنسانتره دامی را می شناسید؟ می دانید از کدام نوع از کنسانتره استفاده می شود؟ عموما استفاده از کنسانتره دام و طیور برای تامین نیازهای غذایی دام کاملا ضروری است. خوراک دام در مجموع از دو بخش مواد خشبی و مواد دانه ای تشکیل می شود. کنسانتره  دامی برای تامین مواد دانه ای دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد که نشخوار کنندگان در سنین مختلف از انواع آن استفاده می کنند. کنسانتره دامی اولین ماده خشکی است که در اختیار گوساله ها قرار می گیرد. در این مقاله می خواهیم در مورد انواع کنسانتره دامی و تنحوه استفاده از آن ها به بحث و بررسی بپردازیم. با مجموعه کیمیا زرین همراه باشید.

کنسانتره دامی چیست؟

کنسانتره خوراکی است که از ترکیب چند ماه مشخص با درصدهای مشخصی بدست می اید. این خوراک برای تامین نیازهای دام و طیور تهیه شده است و در تولید کنندگان تلاش کرده اند تا یک ماده مغذی برای دام و طیور ایجاد کنند که بر سلامت و رشد آن تاثیر بسزایی داشته باشد. کنسانتره دارای انواع مختلفی است که در ادامه می خواهیم انواع کنسانتره دامی را برای شما بیان کنیم.

انواع کنسانتره دامی

انواع کنسانتره دامی

انواع کنسانتره دامی

کنسانتره دامی در مدل های متنوعی تولید می شود. برخی از آن ها به شکل مش و برخی دیگر به صورت آردی عرضه می شود و دربردارنده منابع تامین نیازهای ویتامینی، معدنی و دیگر مواد مغذی برای دام و طیور می باشد. این ماده در ترکیب با علوفه و سیلو مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از دامداران ترجیح می دهند که کنسانتره را به صورت آردی تهیه کند تا راحت تر با دیگر علوفه آن را ترکیب کنند. اما این ماده به صورت پلت نیز عرضه می شود که مزایای بسیار زیادی دارد. از جمله آن ها مواد اولیه آن در دمای ۸۰ درجه با بخار آب پخته می شود و این باعث می شود هضم آن برای دام راحت تر باشد. همچنین مواد اولیه تحت حرارت و فشار قرار گرفته و سبب نابودی میکروب ها می گردد.

کنسانتره استاتر گوساله

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است از بدو تولد گوساله می بایست آب تمیز و ولرم در اختیار آن ها قرار داده شود. سپس از حدود ۱۰ هفتگی می توانید علاوه بر آب و شیر کنسانتره دامی استاتر نیز در اختیار گوساله قرار دهید. البته در نظر داشته باشید که مصرف کنسانتره استاتر در این بازه زمانی آزاد است. در چند روز باقی مانده به از شیر گرفتن گوساله می توانید علاوه بر کنسانتره استاتر از مقداری یونجه پربرگ و مرغوب نیز استفاده کنید.

بهتر است در فاصله ۳ تا ۶ ماهگی یا از زمان قطع شیر تا پایان ۶ ماهگی گوساله ها به ویژه در گوساله های ماده، مخلوطی شامل ۵۵ الی ۶۰ درصد استارتر و ۴۰ الی ۴۵ درصد یونجه مرغوب خرد شده تهیه شده و از مخلوط حاصله گوساله ها به صورت آزاد و اختیاری مصرف نمایند.

کنسانتره گاو شیری

در پرورش گاو شیری از انواع کنسانتره دامی استفاده می شود که کاملا وابسته به میزان تولید و مرحله آبستنی و شیردهی گاو می باشد. عمده خوراک گاو شیری علوفه می باشد انا برخی از مواد مغذی از طریق انواع کنسانتره دامی تامین می شود. کنسانتره گاو شیری کم حجم است و برای عبور از دستگاه گوارش زمان کمتری نیزا دارد همچننی بسیار خوش خوراک تر از علوفه می باشد.

کنسانتره دامی گاو پرواری

از دیگر انواع کنسانتره دامی می توان به کنسانتره هایی اشاره داشت که برای گاوهای پرواری مورد استفاده قرار می گیرد. برای بهبود عملکرد دام و رسیدن به سوددهی می بایست دام به طور مرتب تقویت شود و تمامی مواد مغذی لازم به آن ها تزریق شود. یکی از راه های تقویت استفاده از کنسانتره گوساله پروراری می باشد که باعث می شود هزینه های خوراک نیز کاهش پیدا کند. با مدیریت مصرف انواع کنسانتره دامی می توانید وضعیت دامداری خود را بهبود بخشید.

انواع کنسانتره دامی

انواع کنسانتره دامی

نکات استفاده از کنسانتره گاوی

  • کنسانتره مورد استفاده بهتر است پلت شده و بدون تغییر در شکل ظاهری آن مورد استفاده قرار بگیرد. مواردی مانند خیساندن آن در آب می تواند سبب کاهش خواص آن شود.
  • در صورتی که قصد افزودن کنسانتره را به خوراک دام دارید این کار را به صورت تدریجی انجام دهید و طی یک هفته به حد نصاب مورد نظر برسانید.
  • در صورت امکان، همراه هر وعده کنسانتره دامی ۲۵۰ گرم کاه گندم در اختیار حیوان قرار داده شود، ولی در مورد گله های شیرده، یونجه مصرفی روزانه به طور آزاد در دسترس حیوان قرار گیرد.
  • در سه یا چهار وعده در روز می بایست از کنسانتره دامی برای گله های شیرده استفاده کنید و تعداد وعده ها را به هیچ وجه تغییر ندهید
  • کنسانتره برای گاوهایی که حداقل ۵ ماهه هستند مورد استفاده قرار می گیرد و برای گاوهای جوانتر از استاتر گوساله استفاده می شود.

مزایای استفاده از انواع کنسانتره دامی

  1. حذف خطای کارگری در هنگام تولید کنسانتره در دامداری
  2. عدم نیاز به افزودن ریز مغذی ها
  3. حذف مشکلات ناشی از خرید و انبار مواد کم حجم جیره که نیازشان ضروری است.
  4. فرمولاسیون دقیق بر حسب نیاز دام
  5. کاهش هزینه های تولید به دلیل کاهش هزینه های حمل و انبارداری و …
  6. کاهش صرف زمان برای تولید کنسانتره برای وزن کشی های دقیق و متعدد
  7. امکان حذف کلیه محصولات کم حجم جیره

خرید انواع کنسانتره دامی

در صورتی که قصد خرید انواع کنسانتره دامی را دارید تنها کافیست به وب سایت کیمیا زرین مراجعه کنید و محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید. شما عزیزان می توانید تمامی محصولات دامی را با مناسب ترین قیمت از کیمیا زرین تهیه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *